فروشگاه اینترنتی مبلمان

  • ۰
  • ۰

اره پانل‌بر عمودی یا افقی؟

اره پانل‌بر عمودی یا افقی؟ : انتخاب یک پانل‌بر مناسب می‌تواند موجب صرفه‌جویی عمده‌ای در هزینه‌های سالانه شما گردد. اگر قصد تهیه پانل‌بر داشته و کمی در این خصوص جستجو کرده باشید حتما می‌دانید که بازار تجهیزات برشکاری اکنون در متنوع‌ترین حالت خود قرار دارد. انتخاب زمانی دشوارتر می‌شود که با مقایسه عملکرد فنی تجهیزات درمی‌یابید تقریبا همه آن‌ها عملکردی کامل و بدون نقص دارند.

در این مطلب ما اطلاعات جامعی در خصوص فاکتورهای مقایسه اره پانل‌بر عمودی و افقی به عنوان دو گروه اصلی پانل‌برها ارائه خواهیم کرد تا راهنمای علاقه‌مندان در مقایسه و انتخاب باشد.

۱- مقایسه اره پانل‌بر عمودی و افقی از نظر پارامترهای فنی

پیش از این در مطالب مربوط به معرفی اره پانل‌بر عمودی {لینک به مطلب} و پانل‌بر افقی {لینک به مطلب}، با پارامترهای فنی همچون ظرفیت دستگاه، دقت و سرعت برش تیغه‌ها آشنا شده‌ایم.

اگر به کاتالوگ محصولات پانل‌بر افقی و عمودی مختلف مراجعه نمایید خواهید دید که در هر دو گروه، دستگاه‌های قدرتمندی به بازار عرضه می‌شوند که امکان برشکاری با سرعت و دقت مناسب را فراهم می‌سازند. در این زمینه تنها در موارد خاص که بریدن همزمان چند پانل مد نظر باشد، برخی از مدل‌های پانل‌بر افقی عملکرد و کارایی بهتری دارند.

۲- تفاوت اره پانل‌بر عمودی و افقی در برشکاری گوشه‌ها

برای مدت‌های مدید، برشکاری‌های مربوط به گوشه‌ها و لبه‌های سطوح همچون فارسی‌بر کردن محدود به مدل‌های مختلف پانل‌بر افقی بود. شاید هنوز هم این محدودیت در ذهن بسیاری از کاربران به عنوان یکی از نقاط ضعف اره پانل‌بر عمودی جای داشته باشد.

اما چنین تصوری درست نیست و مدل‌های جدید پانل‌برهای عمودی نیز به خوبی از عهده برشکاری‌های متنوع همچون فارسی‌بر کردن و پرداخت کنج‌ها و لبه‌های برمی‌آیند.

۳- هزینه اولیه اره پانل‌بر عمودی در مقابل پانل‌بر افقی

به طور کلی با مطالبی که عنوان شد ملاحظه می‌شود پانل‌برهای عمودی و افقی تفاوت‌های عملکردی قابل توجهی با یکدیگر ندارند. اما در مدل‌هایی با عملکرد یکسان، اره پانل‌بر عمودی معمولا قیمت بسیار بیشتری نسبت به مدل‌های افقی دارد. در چنین وضعیتی یک ارزیابی ساده کارایی نسبت به هزینه، ممکن است این تصور را ایجاد کند که پانل‌بر افقی از نظر اقتصادی بهترین گزینه است.

اما باید بگوییم در بسیاری از کشورهای پیشرفته در تولیدی‌های کوچک تا متوسط استفاده از اره پانل‌بر عمودی رایج‌تر از پانل‌برهای افقی است! علت چیست؟ کافیست نکات بعدی را ملاحظه فرمایید!

۴- مقایسه فضای مورد نیاز برای کار با اره پانل‌بر عمودی و افقی

با وجود اینکه تفاوت‌های بسیار زیادی میان مدل‌های مختلف پانل‌بر‌های عمودی و افقی وجود دارد اما می‌توان گفت به طور کلی مساحت استاندارد مورد نیاز جهت نصب و کار با اره پانل‌بر عمودی تقریبا نصف پانل‌بر افقی است. یک پانل‌بر عمودی به طور متوسط فضایی در حدود ۲۷ مترمربع برای اتصال و کار نیاز دارد.

در حالیکه این مساحت برای پانل‌بر افقی حدود ۵۰ مترمربع می‌باشد. چه در حال خرید فضای مورد نیاز جهت برپایی کارگاه باشید و چه بخواهید اقدام به اجاره کارگاه نمایید، به احتمال زیاد هزینه فراهم کردن یک کارگاه بزرگتر بسیار بیشتر از تفاوت هزینه اولیه خرید اره پانل‌بر عمودی خواهد بود.

۵- نیروی انسانی مورد نیاز جهت کار با اره پانل‌بر عمودی و افقی

از دیگر هزینه‌های پنهان در تهیه پانل‌بر دستمزد پرداختی برای متصدیان کار با دستگاه‌ها می‌باشد. برای کار با یک اره پانل‌بر عمودی عموما یک نیروی آشنا به دستگاه کافی است. هنگام کار با دستگا‌ه‌های پانل‌بر افقی علاوه بر نیروی ماهر، یک نیروی نیمه‌ماهر یا حداقل مبتدی نیز جهت انجام جابه‌جایی‌های قطعات نیز مورد نیاز است. بنابراین دستمزد کار با دستگاه پانل‌بر افقی به طور کلی حداقل ۱.۵ برابر پانل‌بر عمودی خواهد بود.

۶- نقش کاربری در انتخاب میان اره پانل‌بر عمودی و افقی

با مطالبی که در بخش‌های پیشین عنوان شد، به نظر می‌رسد اره پانل‌بر عمودی علی‌رغم داشتن هزینه اولیه بیشتر گزینه اقتصادی‌تری نسبت به پانل‌بر افقی محسوب می‌شود. در مورد اغلب کارگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط اکثرا همین نتیجه‌گیری صادق است.

اما در مورد کارگاه‌های بسیار بزرگ که به تولید انبوه می‌پردازند ممکن است عکس این مطلب صحیح باشد. همانگونه که در مقایسه فنی اشاره شد، پانل‌برهای افقی در حال حاضر ظرفیت برش بیشتری داشته و امکان برش همزمان چند قطعه بر روی هم و با ضخامت بسیار زیاد را فراهم می‌سازند. بنابراین در چنین شرایطی با توجه به غلبه فاکتور افزایش تولید به هزینه‌های اولیه همچون مساحت کارگاه و نیروی انسانی، استفاده از پانل‌برهای افقی یک ضرورت خواهد بود.

سخن آخر: اره پانل‌بر عمودی یا افقی؟

همان طور که دیدیم عوامل ثابت و متغیر مختلفی در انتخاب تجهیزات پانل‌بر افقی و عمودی نقش دارند. اگرچه در یک نگاه کلی اره پانل‌بر عمودی برای کارگاه‌های متوسط و پانل‌بر افقی برای کارگاه‌های بزرگ مناسب‌تر به نظر می‌رسند اما باز هم نتیجه‌گیری نهایی نیازمند محاسبه هزینه‌ها بر اساس شرایط هر کاربر می‌باشد.

در صورتی که قصد تهیه اره پانل‌بر دارید بهترین راهکار، ابتدا فکر کردن به عوامل فوق‌الذکر (از جمله هزینه تأمین فضای کارگاهی، هزینه استخدام نیروی کار و ...) و سپس مشاوره با کارشناسان فروش پانل‌بر جهت ارائه گزینه‌های مناسب و تصمیم‌گیری نهایی است.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
  • ۹۸/۰۵/۰۲
  • خوگر 94

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی