فروشگاه اینترنتی مبلمان

  • ۰
  • ۰

معرفی ابزارهای برش پانل؛ اره پانل‌بر چیست؟

اره پانل‌بر چیست؟ : بالا رفتن میزان استفاده از پانل‌ها در فرآیند ساخت‌وساز و به خصوص تغییرات دکوراسیون داخلی، استفاده از ابزارهای تخصصی کار با پانل‌ها را برای فعالان این صنعت ضروری ساخته است. اره پانل‌بر (Panel saw) را می‌توان یکی از مهم‌ترین ابزارهای کار با پانل‌ها دانست.

اره پانل‌بر چیست؟

ممکن است برای شما سؤال باشد که اره پانل‌بر چیست و در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد. در این مطلب ما به معرفی کلی اره پانل‌بر، انواع و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

۱- اره پانل‌بر چیست و چه تفاوتی با سایر ابزارهای برشکاری دارد؟

همان طور که از نام آن برمی‌آید، اره پانل‌بر ماشین برشکاری مخصوص کار با صفحات و پانل‌ها می‌باشد. اما قطعا منظور ما از این سؤال آن است که ویژگی‌های شاخص یک اره پانل‌بر چیست که آن را از ماشین‌های برشکاری معمولی متمایز می‌سازد؟ برای پاسخ به این پرسش باید به تفاوت مکانیزم عملکردی اره پانل‌بر و ماشین‌های برشکاری متداول پرداخت. تا پیش از اختراع اره پانل‌بر، ماشین‌های برشکاری مرسوم فاقد عملیات لبه‌کاری بودند.

بدین معنا که پس از برش یک قطعه توسط اره، تنظیم مجدد جهت انجام برش بعدی به صورت دستی صورت می‌گرفت. در سال ۱۹۰۶، Wilhelm Altendorf در آلمان اولین ماشین پانل‌بر مدرن را ساخت که اجازه می‌داد برشکاری صفحات و پانل‌ها به صورت پیوسته و بدون نیز به تنظیم مجدد در هر برش جدید از یک صفحه صورت گیرد. امروزه انواع اره پانل‌بر با ویژگی‌های متعدد برای کاربری‌های مختلف تولید می‌شوند که ویژگی مشترک تمامی این دستگا‌ه‌ها همین تفاوت بنیادی اره پانل‌بر با اره‌های معمولی می‌باشد.

۲- مزایای استفاده از اره پانل‌بر چیست؟

اولین و اساسی‌ترین ویژگی اره پانل‌بر، تبدیل برش‌های دستی مکرر به یک فرآیند خودکار می‌باشد. با در نظر گرفتن این ویژگی، پاسخ به این سؤال که «مزیت و ضرورت استفاده از اره پانل‌بر چیست؟» آسان خواهد بود: ایجاد برش‌های سریع‌تر و دقیق‌تر با کاهش نیاز به نیروی انسانی. اما این‌ها تنها مزایای اولیه و ابتدایی اره‌های پانل‌بر نسبت به اره‌های سنتی و مرسوم هستند. با توسعه صنعت تولید ماشین‌های برشکاری، طیف وسیعی از اره‌های پانل‌بر طراحی و تولید شده‌اند که امکانات متعددی در اختیار کاربر قرار می‌دهند. همچنین پیشرفت تکنولوژی‌های رایانه‌ای در این بخش صنعتی نیز به خدمت گرفته شده و محصولات مدرن بسیاری تولید شده‌اند که امکان ایجاد انواع برشکاری به شیوه‌های هوشمند را ممکن می‌سازند.

۳- زمینه‌های کاربری اره پانل‌بر چیست؟

اره پانل‌بر به طور کلی به منظور برشکاری روی صفحات متراکم طراحی شده است. صفحات مد نظر می‌توانند از نوع چوب و MDF یا انواع پانل‌های ساختمانی همچون ساندویچ پانل‌ها یا پانل‌های سه‌بعدی و پانل‌های معمولی همچون تخته‌گچی باشند. حتی نمونه‌هایی از اره پانل‌بر قابلیت به‌کارگیری در بخش صنعت برای برش صفحات فلزی سبک را نیز دارند. همان طور که در بخش پیشین اشاره شد مدل‌های مختلفی از این اره‌ها برای کارهای مختلف طراحی و ارائه شده‌اند. پانل‌بر‌های مورد بررسی ما مواردی خواهند بود که بیشتر کاربرد ساختمانی همچون برشکاری پانل‌ پی‌وی‌سی سقف و پانل دیواری دارند.

۴- انواع اره پانل‌بر چیست؟

حال که دیدیم اره‌های پانل‌بر می‌توانند انواع مختلف با کاربری‌های متفاوت داشته باشند ممکن است بخواهیم با جزئیات بیشتری بدانیم که انواع اره پانل‌بر چیست و هر نوع چه کاربردی دارد. اره‌های پانل‌بر را به طور کلی می‌توان از روی ساختار فیزیکی و زمینه کاربری تقسیم‌بندی کرد. از نظر فیزیکی اره‌های پانل‌بر به انواع افقی و عمودی تقسیم می‌شوند. همچنین از نظر کاربری هر یک از اره‌ها برای برشکاری روی مصالح خاص و برای اهداف خاصی مناسب‌تر هستند.

  • اره‌ پانل‌بر عمودی: اره‌های عمودی فضای کمتری نسبت به اره‌های افقی اشغال می‌کنند. به طور کلی اره‌های عمودی در دو کلاس ارائه می‌شوند. در هر دو نوع حرکت تیغه اره برای عملیات برشکاری روی عرض صفحه یا کراس کاتینگ (cross cutting) امکان‌پذیر است. تفاوت در تکنولوژی و متعاقبا قیمت‌گذاری مدل‌ها به دلیل تفاوت در دقت و میزان خودکار بودن نحوه‌ حرکت تیغه و عملیات ریپ‌کات (rip cut)، صورت می‌گیرد.
  • اره پانل‌بر افقی: پانل‌برهای افقی معمولا اره‌های میزی بزرگ و جاگیری هستند که برش در آن‌ها بر خلاف اره‌های میزی سنتی به صورت خودکار بوده و مصالح توسط دستگاه در اختیار اره قرار می‌گیرد. با این حال برخی مدل‌های اره افقی بدون میز نیز می‌توانند برای برشکاری صفحات به کار روند.
  • پانل‌برهای خاص: در هر دو نوع پانل‌بر عمودی و افقی، مدل‌های متعدد پانل‌بر اتوماتیک و کامپیوتری ارائه شده‌اند که امکان انجام برشکاری‌ هوشمند‌ با ویژگی‌های متعدد را فراهم می‌سازند.
  • انواع پانل‌بر بر اساس کاربری: در کاتالوگ معرفی هر اره پانل‌بر، اطلاعات جامعی در خصوص مصالح و صفحاتی که برشکاری روی آن‌ها به وسیله دستگاه امکان‌پذیر است ارائه می‌شود. طبقه‌بندی مصالح به صورت چوب، پلاستیک و مصالح خاص (SPECIAL MATERIALS) صورت می‌گیرد که پانل‌های ساختمانی معمولا در این گروه طبقه‌بندی و قرار می‌گیرند.

چگونه اره پانل‌بر مناسب کاربری خود را انتخاب و خریداری نماییم؟

دانستن اینکه اره پانل‌بر چیست و چه انواعی دارد اطلاعات اولیه خوبی جهت آشنایی با دستگاه‌های موجود در بازار در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اما این اطلاعات برای انتخاب قطعی مدل مورد نظر کافی نخواهند بود. بنابراین پس از مطالعه مقالات و اطلاعات موجود در سایت، مشاوره با کارشناسان باتجربه ما جهت انتخاب قطعی و نکات فنی مورد ملاحظه در هنگام خرید توصیه می‌شود.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
  • ۹۸/۰۵/۰۲
  • خوگر 94

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی